Masinile Oltcit si Citroen Axel

Decretul de infiintare a societatii mixte Oltcit S.A. 

decret_57_din_19_martie_1977

Fabricat  in OLTENIA.

Oltcit S.A a fost o societate mixta  franco-romana cu un capital de 64% detinut de partea romana si 36% detinut de partea franceza.

Conform contractului semnat la acea vreme(vezi decretul de infiintare), Citroën urma să furnizeze o fabrică la cheie, pentru construcția unei mașini de mici dimensiuni, bazata pe cele mai noi tehnologii detinute de francezi.

Oltcit s-a dorit a fi o masina performanta,fata de concurenta existenta la acea data.Acest acord intre parti,a generat o creștere considerabil de importantă a numărului de comenzi plasate la fabricile Citroën, precum și la constructorii francezi de mașini-unelte și echipamente. (O treime din totalul comenzilor de mașini-unelte pentru Franța în 1978 și 1979). Vânzările de mașini, instalații  au reprezentat aproximativ 3 milioane de ore de muncă pentru lucrătorii Citroën din toată Franța pentru fabricarea bunurilor de capital si 500.000 de ore pentru proiectare,alte 500.000 de ore pentru lucrul la planurile vehiculului.

S-a vorbit la vremea respectiva,ca infuzia de capital romanesc in Citroen,a mai lungit cumva agonia falimentului companiei franceze.Insa cu toti banii luati de la statul roman,ca parte contractuala(piese de prim montaj,utilaje),Citroen nu a scapat de faliment,fiind achizitionata in final de Peugeot.

OLTCIT S.A

Situată lângă Craiova, în zona Oltenia din România, fabrica Oltcit acoperea o suprafață totală de 350.000 metri patrati, peste 114 hectare de teren. Cu excepția lucrărilor de turnătorie(aluminiu,mase plastice) și fier(fonta,otel,rulmenti,etc.), toate activitățile legate de fabricarea mașinii se desfăsurau în incinta fabricii. 5.500 de angajati erau distribuiti in doua schimburi .

Fabrica era formată dintr-un magazin central de piese și șase clădiri de producție – ștanțare, sudare asamblare caroserie, vopsire piese mici și sudare mecanizată, asamblare și prelucrare.

Clădirea de ștanțare a fost echipată cu 107 prese de tăiere și ștanțare cu acțiune simplă și dublă, variind de la 80 la 1.400 tone. Utilajele folosite in fabrica Oltcit erau similare cu cele de la uzina St-Ouen Citroën de lângă Paris. Clădirea de asamblare a caroseriei a fost formată din 12 linii automate de sudură, cu o linie de asamblare care măsoară aproximativ 127 de metri. Tehnicile utilizate sunt identice cu cele utilizate la uzina Citroën Rennes – La Janais, în timp ce procedura de asamblare a caroseriei inferioare a autovehiculului era unică pentru Oltcit. Aceleași tehnici și instalații ca la fabrica de la Aulnay erau găsite în departamentul de vopsire. Compartimentul de vopsitorie-pregatire,era echipat cu instalații de electroforeză, precum și cu roboți pentru amorsare și lacuire. În unitatea de asamblare a caroseriei numărul 2 erau fabricate accesorii pentru motoare, precum conducte de aer și pedale, precum și țevi de eșapament și rezervoare de benzină. Tot departamentul de vopsire , conductele de evacuare sunt acoperite cu vopsea rezistentă la căldură. Au fost dezvoltate metode ultra-moderne de acoperire cu zinc a caroseriei.

Clădirea de prelucrare era echipată cu 42 de linii de transfer automat, dintre care 4 sunt linii de asamblare a motorului. În cele din urmă, liniile de asamblare și finisare erau foarte asemănătoare cu liniile de asamblare găsite în Franța. Au fost instalate 59 de transportoare și 255 de transportoare pentru o lungime totală de 34 de kilometri. Fabrica cuprindea 32 de mașini automate programabile. Una dintre caracteristicile principale ale Oltcit este scopul său de a realiza produse de înaltă calitate. Au fost instalate dispozitive pentru controlul și verificarea continuă a calității produselor în toate etapele de fabricație – puncte de control, stații de testare, laboratoare metalurgice și chimice, ateliere metrologice integrate cu fiecare tehnică, dotate cu aer condiționat și echipate cu mașini de procesare tridimensională. Toate mașinile care ies de pe liniile de asamblare erau testate sistematic.

Datorită controlului calității atroce din România, fiecare Axel vândut la export a costat compania doar  o medie de  100 USD in perioada de garantie,o suma infima,fata de celelalte modele.

Insa ineficiența și corupția pe scară largă(inclusiv la export) au determinat  ca productia  sa nu se apropie niciodată de ceea ce s-a intenționat la inceput.Citroen Axel a fost permanent sabotat la export,deoarece era un concurent serios si mult mai ieftin decat celelalte modele(Visa spre exemplu).

Doar 60.184 de exemplare s-au produs între 1982 și 1988.

Partea romana a insistat ca minim 40-50% din toate componentele de prim montaj să fie fabricate în România, deoarece nu erau pregătiți să cheltuiască valută pe componente importate,ce puteau fi fabricate aici. Mai mult(dupa spusele unor fosti angajati),piesele importate (cu preponderenta cele de motor),erau de fapt rebuturile de pe liniile de montaj externe ale companiei Citroen.

In realitate se pare ca peste 60% din componente au fost fabricate in Romania.

Astfel inca din 1982 in Romania s-au fabricat cilindrii motor,axe cu came,culbutori,ambielaje,toata suspensia,practic toata partea de turnatorie in aluminiu ,fonta si otel fiind realizata aici.Au existat din importuri doar cateva repere pe care partea romana nu a fost pregatita sa le produca-planetare,pistoane motor,segmenti,etc.etc.

Masinile Axel ce plecau la export erau echipate cu componente vizibile din import in proportie de 35-40%.Astfel farurile,triplele spate,cutia de viteze,carburatorul,electromotorul,alternatorul,delcoul,bobina de inductie si acumulatorul,erau toate din importuri,plus sau minus alte maruntisuri ce existau in stocurile uzinei.

Incepand cu 1985,partea romana a imbunatatit considerabil piesele de prim montaj fabricate in Romania ,iar in anii ce au urmat,au largit prin fortele proprii,fara ajutorul Citroen piata de export pentru marca Oltcit.

 

(pasaje preluate si din Citroenet.org)

 

 

Oltcit CLUB(11R-TA) si Oltcit SPECIAL

Primele exemplare Oltcit au fost scoase pe poarta fabricii in 1982,fiind produse in paralel CLUB si SPECIAL.Desi unele exemplare au fost construite efectiv in 1981,primul an de fabricatie si omologare internationala este consemnat ca fiind 1982.Primele exemplare au fost destinate special magazinelor de prezentare ,au fost realizate in totalitate cu componente din import.Dintre exemplarele apartinand primelor serii de fabricatie au ajuns cateva si in posesia cumparatorilor din acea vreme,majoritatea fiind vandute prin „interventiile la partid ” specifice perioadei.Din pacate din primele exemplare construite in Romania azi mai avem in evidenta doar doua exemplare ,dintre care doar unul perfect functional ,ce au numerele de serie 125 si 127 ,ambele de culoare rosie,probabil asamblate in aceeasi zi,la aceeasi ora.Cel functional aflat tin circulatie, este in posesia unui membru al asociatiei. Acest exemplar  cu numarul 127 a luat premiul I la concursul de eleganta Sinaia 2019,la categoria „Fabricat In Romania”..Singurul premiu I obtinut vreoadata de un Oltcit la acest prestigios concurs.

 

Masinile Oltcit erau o noutate absoluta pentru Romania in anii respectivi.Cu motoarele racite cu aer/ ulei ce se comportau exemplar in conditii grele de exploatare la temperaturi ridicate.Cu suspensia construita in jurul barilor de torsiune independenta fata- spate,amortizoare scurte,masina oferea o stabilitate si o dinamica foarte buna la viteze mari si la rulajul pe drumurile cu denivelari.Franele cu discuri ventilate de mari dimensiuni pe fata ,discuri pline spate,etrieri cu cate doua pistoane la fiecare roata asigurau o franare exemplara pe orice suprafata si in orice conditii.Directia precisa,fara elemente de legatura elastice,asigura un raspuns rapid si un unghi de bracaj foarte mic.Ergonomia avansata a postului de conducere,scaunele moi din spuma poliuretanica,confortul sporit iarna datorat instalatiei performante de incalzire/ventilatie, comenzile ordonate in jurul volanului,rapiditatea cu care se deplasa,au facut din Oltcit o masina foarte ravnita,mai ales de cei tineri.

 

Modelul Oltcit Special venea cu un motor ce a facut istorie in portofoliul Citroen.Cu o cilindree de numai 652 cmc -34 cp,patru timpi,si doi cilindrii opusi fiecare cu cate doua supape,asigura un consum de cca 5 litri de benzina pentru 100 de km rulati,lucru greu de egalat de concurentii directi din vremea respectiva.Motorul avea aprindere electronica integrala,calculator de aprindere cu doi senzori captori ce culegeau impulsurile de pe volanta.Astfel intretinerea aprinderii era zero,fara nici o piesa in miscare.Aprinderea electronica integrala asigura o pornire exemplara la orice temperatura negativa,indiferent cat era de scazuta,Din pacate Oltcit Special s-a produs doar in primii ani,ulterior renuntandu-se la model,din cauza cererii scazute si pretului ridicat(motorul si transmisia erau in totalitate din import),in Romania nu se construia decat banala bobina de inductie la fabrica din Sf Gheorghe.

Astazi Oltcit Special este cel mai rar model intalnit la pasionati si colectionari.

 

Modelul Oltcit Club dupa cum era identificat prin emblema a fost produs intre anii 1982-1991.Emblemele aplicate au fost Oltcit Club la inceput pana in 1986,dar in realitate masina era omologata ca  fiind CLUB 11 R-TA la fel cu cele produse pana la incetarea parteneriatului cu Citroen.

Au fost foarte multi care diferentiau Oltcit Club fata de Olcit Club 11 R,dar in realitate masinile erau la fel,cu acelasi numar de omologare internationala si cu specificatia in C.I.V Club 11 R-TA

Oltcit Club (11R) 1986-1991 au fost identice,au avut motoare identice(asamblate cu piese import si romanesti) cu o cilindree de  1129 cmc 57 cp,fiind cuplate la o cutie de viteze cu 4 rapoarte ce ducea masina la o viteza maxima de peste 150km/h(in versiunea CV romaneasca).

Cutiile de viteza au fost initial importate(pana in 1985) ulterior fiind fabricate in Romania .Dupa 1986 s-au montat aleatoriu (import-romanesti) in functie de stoc.Masinile au fost asamblate ulterior anului 1982 cu un conglomerat de piese provenite din importuri si piese fabricate in Romania conform contractului dintre cele doua parti.

 

 

   

In 1988 datorita politicii regimului comunist de a reduce importurile,au aparut doua modele noi: CLUB 11 RM si CLUB 11 RT

Identice ca forma au fost produse doar doi ani(1988 si 1989),cateva exemplare ramase pe stoc au fost vandute si in 1990.Particularitatile acestor doua modele le-au adus o faima negativa,deoarece inginerii vremii  au incercat sa adapteze sistemul de transmisie si o parte din cel de franare provenite de la Dacia.Incapacitatea industriei comuniste de a realiza planetarele cu articulatie R’ZEppa,i-au fortat pe responsabili sa modifice transmisia cu ce aveau la indemana.

Astfel s-au luat planetarele de Dacia,s-au conceput capete de planetara pentru a intra in butucii de oltcit,tripode dedicate pentru fixarea in cele 6 prezoane,copiate dupa planetarele de origine si s-a trecut la teste.Insa planetarele se rupeau la franare in zona rotii.Atunci solutia a fost simpla:S-au mutat franele la roata,pentru a nu mai solicita planetarele.S-au construit alte fuzete,alti butuci,s-au pus etrieri si discuri de frana de dacie si s-au montat planetarele.Numai ca ansamblul fata nu fusese proiectat pentru a suporta greutatea suplimentara de la roti.Planetara de dacie nu suporta unghiul mare de bracaj initial al oltcit-ului.Astfel s-au facut modificari peste modificari, care au diminuat performantele si fiabilitatea.In speta s-a diminuat unghiul de bracaj prin montarea la caseta de directie a unor saibe ce limitau virajul.Bratele inferioare fata au fost mult mai groase,intrucat cele concepute in proiect ,nu suportau greutatea suplimentara si se deformau.S-a montat o traversa intre lonjeroane,deoarece aparusera vibratii iar ruliul se accentuase, datorita ecartamentului marit pe fata.Masinile aveau un ecartament fata-spate marit si o stabilitate putin mai buna ca modele R.

Oltcit Club 11 RT se remarca inca o data negativ prin adaptarea tamburilor de frana de dacia pe puntea spate,pompa de frana fiind cea de Dacia 1310 cu dublu circuit,total ineficienta in configuratia gandita pentru Oltcit.Frana de mana la cele doua modele era pe spate.Oltcit Club 11 RT avea pe fata aceeasi parte mecanica ca si 11 RM.

Oltcit Club 11RM avea tot discuri frana pe spate ca 11R,romanii construind alti etrieri pentru a ingloba placutele franei de mana si a adapta cablurile de frana mana.

Ambele modele au fost echipate cu jante de dacie,exclusiv cu motoare de 1129 cmc si 4 trepte pentru mers inainte.Unele modele de RM-RT au avut cutii de viteza diferite,cu treapta a IV-a mai „lunga”.

Dupa multi ani si multe exepriente neplacute cu sistemul de franare si transmisie,unii posesori au catalogat Club 11 RM si RT ,ca fiind cele mai proaste oltcit-uri construite vreodata.Deasemenea nu au ezitat sa le transforme in 11R

Astazi aceste modele sunt piese de colectie,foarte putine exemplare au mai ramas in circulatie(cu o maxima exagerare undeva la 10-20 bucati functionale in toata Romania)

Oltcit Club 11RL s-a construit in perioada 1989-1992,acelasi motor  de 1129cmc 57cp,4 trepte pentru mers inainte.

Oltcit Club11 RL la infatisare,a fost derivat din Citroen Axel(bari(bucliere) din plastic ,bandouri,capace roti dedicate,oglinzi reglabile vertical si orizontal ).A fost construit in paralel din 1989 pana in 1993 cu CLUB 11 R.La inceput CLUB 11 RL a fost dedicat exportului(Cehoslovakia,Ungaria, etc)

 

Oltena Club 11 RL si Oltena 11 E (Entreprise-autoutilitara)s-au construit in perioada 1994-1995

Dupa incheierea parteneriatului romano-francez,partea franceza le-a interzis romanilor sa foloseasca fractiunea „CIT”.Prin urmare OltCIT s-a transformat in Oltena.Partea romana a fost nevoita sa faca o noua omologare(chiar daca masinile erau identice),astfel s-a trecut de la seria UU2TA-(Traction Avant) la UU2AB-.

Cateva modele Oltena 11 E au sosit fara geamuri laterale spate si luneta,acestea fiind acoperite cu tabla

 

Oltcit-Oltena 12 TRS a fost cel mai ravnit model produs la Craiova.Datorita motorului mai puternic,cutiei in 5 trepte,aprinderii electronice,era cea mai performanta masina la vremea respectiva.

Ca si varianta pentru export Citroen Axel,masina avea motorul de 1299 cmc ce dezvolta 61,5 cp si o viteza maxima de peste 160km/h.

Varianta Club 12 TRS a fost produs intre anii 1993 si 1995.

 

Citroen Axel a fost initial Oltcit-ul pentru export .Pentru ca marca Oltcit nu avea nici o rezonanta pe pietele externe-vest europene,Citroen impreuna cu partea romana a decis ca masina ce pleaca la export sa fie denumita Citroen AXEL.Desi au fost produse in fabrica de la Craiova,masinile AXEL, aveau serie de caroserie cu acelasi indicativ ca cele produse in Franta-„VF..”Masinile aveau componente de import(cutia de viteza fiind una din componente) si componente romanesti.In functie de zonele de destinatie,masinile Axel au avut montat un dispozitiv economizor,pentru a reduce poluarea.Practic acest dispozitiv era controlat de o sonda de temperatura montata sub radiator.Corectiile erau facute de un dispozitiv vacuumatic care preluase si rolul franei de acceleratie clasice.

Ulterior cu preponderenta in tarile membre ale grupului CAER ( BulgariaPoloniaCehoslovaciaUngaria ) si in tarile americii latine(Brazilia,Columbia,Ecuador,Uruguay,Venezuela,etc…) si Canada,s-a exportat si marca OLTCIT.Astazi exemplare Oltcit/Axel se intalnesc chiar la vanzare in aceste tari si inca circula pe strazi.

Citroen Axel s-a produs intre anii 1984 si 1988 in urmatoarele  variante:

 

Citroen AXEL  si AXEL 11R-motor 1129 cmc,57,4 cp,cutie de viteza in 4 trepte

Citroen AXEL 12 TRS-motor 1299cmc,61,5 cp cutie viteza 5 trepte.

Citroen Axel 11  si 12TRS -autoutilitara Entreprise,doua locuri si cinci locuri.

 

Oltena Club 11 si 12 CS au fost autoutilitarele construite la Craiova intre 1993 si 1995.fiind utilizate cu succes la diverse activitati urbane.Sarcina utila era majorata la 600 kg,fiind montate in acest scop,bari de torsiune mai groase si o cutie de viteze cu rapoarte mai scurte,care avantaja tractiunea la incarcare.

S-au construit in doua variante 11 CS si 12 CS fiecare cu motorul si transmisia aferenta indicativului.

Au fost singurele care au sosit din fabrica cu proiectoare de ceata,instalatia electrica fiind modificata pentru acest aspect.

Fiind masini mici,cu un ampatament redus,erau ideale pentru traficul urban si mici intreprinzatori.

Prototipuri sau masini neomologate:

Oltcit Cabrio au fost construite in numar de trei sau patru bucati,dupa spusele celor ce au lucrat prin uzina.S-au construit exclusiv pentru uzul intern al uzinei,pentru plimbarea delegatiilor oficiale franceze si romane in interiorul fabricii.

Din surse neoficiale si din „sapaturi”, putem spune s-au construit intre 1984(dupa seria de motor al unui exemplar) si 1987.Din pacate nu a mai ramas decat un exemplar original.Mai exista cateva facute artizanal de atelierele private.

Oltcit Cabrio nu a fost omologat sau produs in serie niciodata.Pacat,azi ar fi fost o masina de senzatie !

 

Oltina oltcit-ul cu 4 usi.Odata cu caderea comunismului,acest prototip,nu a mai fost produs.Totusi s-a facut prezentarea la TIB.Ar fi fost interesant de aflat impactul in piata al acestui model.Sursa de inspiratie a modelului ,evident a fost Citroen Visa.

Oltena Club 12 CL.

O masina prototip,bazata pe platforma 12CS,dar cu o bena mai lunga.

Din pacate din pricina unei asa zise „proiectari defectuoase” a structurii spate,masina nu a putut fi omologata de RAR.S-a constatat ca la incarcarea maxima,masina avea tendinta sa se deformeze.Alaturi de alte probleme,constatate in teste,masina a fost refuzata la omologare.Totusi specific vremii,credem ca nu se dorea aceasta omologare ,din pricina rivalitatii cu celalalt producator care avea autoutilitare de acest tip.Inginerii acelor vremuri,nu au mai reusit/nu au fost lasati  sau nu au mai vrut sa repare „greselile de proiectare”,iar intr-un final s-a renuntat la model.

 

Triciclul cu motor de Oltcit-TCS TRIKE.Putini stiu ca la Craiova un grup de ingineri inimosi au fabricat o motocicleta pe trei roti propulsata de motorul de oltcit.Aceasta s-a vandut cu preponderenta la export.La ora actuala este piesa de colectie,imposibil de gasit la vanzare.

 

Oltcit diesel. Se pare ca a existat si un astfel de prototip.In filmul cu TCS Trike la minutul 9:20,apare un prototip Oltcit cu motor diesel montat transversal.Dupa imagini se pare ca este vorba de un motor de Renault 1600 cmc ,motor care ulterior a fost montat si pe unele exemplare Dacia 1304 .

Masina era modificata major la nivelul caroseriei,avand pe fata suspensie McPherson.

Oltcit-ul diesel de culoare verde,a circulat ceva timp prin Craiova avand numere de proba.Dupa spusele unor fosti angajati,se pare ca au existat mai multe exemplare.Din pacate nu este nici o informatie oficiala,doar poze si video.

Poze si proiecte originale pentru jante si capace montate pe autoturismele Citroen Axel si Oltcit 

Putina istorie ilustrata, studii de design pentru jante Visa( VD) si pentru ce urma să devina Oltcit(TA), placuta de identificare a vehiculului agreata prin contractul semnat cu statul Român si cele trei denumiri propuse pentru produsul care urma sa iasa pe portile uzinei Oltcit!

 

Proiectul de mai jos a fost materializat,capacele erau optionale,evident foarte greu de gasit la vremea respectiva.

Proiectele pentru jantele montate pe Citroen Axel

Aici avem documentul oficial de agreare a placutei de indetificare.Primele modele produse in 1981 aveau placuta de identificare ca cea de mai jos,ulterior aceasta fiind modificata.

Masinile de raliu in cateva imagini,alaturi de pilotii consacrati.

Documentarul original despre fabrica Oltcit.

https://www.youtube.com/watch?v=hR6D8QxYZds