Masinile Oltcit si Citroen Axel

Istoria reala-Decretul de infiintare a societatii mixte Oltcit S.A.

 

decret_57_din_19_martie_1977

 

Oltcit CLUB si Oltcit SPECIAL

Primele exemplare Oltcit au fost scoase pe poarta fabricii in 1982,fiind produse in paralel CLUB si SPECIAL.Desi unele exemplare au fost construite efectiv in 1981,primul an de fabricatie si omologare internationala este consemnat ca fiind 1982.Primele exemplare au fost destinate special magazinelor de prezentare ,au fost realizate in totalitate cu componente din import.Dintre exemplarele apartinand primelor serii de fabricatie au ajuns cateva si in posesia cumparatorilor din acea vreme,majoritatea fiind vandute prin „interventiile ” specifice perioadei.Din pacate azi mai avem in evidenta doar doua exemplare superbe,perfect functionale ,ce au numerele de serie 125 si 127 ,ambele de culoare rosie,probabil asamblate in aceeasi zi,la aceeasi ora,care sunt in posesia membrilor asociatiei.

Masinile Oltcit erau o noutate absoluta pentru Romania in anii respectivi.Cu motoarele racite cu aer/ ulei ce se comportau exemplar in conditii grele de exploatare la temperaturi ridicate.Cu suspensia construita in jurul barilor de torsiune independenta fata- spate,amortizoare scurte,masina oferea o stabilitate si o dinamica foarte buna la viteze mari si la rulajul pe drumurile cu denivelari.Franele cu discuri ventilate de mari dimensiuni pe fata ,discuri pline spate,etrieri cu cate doua pistoane la fiecare roata asigurau o franare exemplara pe orice suprafata si in orice conditii.Directia precisa,fara elemente de legatura elastice,asigura un raspuns rapid si un unghi de bracaj foarte mic.Ergonomia avansata a postului de conducere,scaunele moi din spuma poliuretanica,confortul sporit iarna datorat instalatiei performante de incalzire/ventilatie, comenzile ordonate in jurul volanului,rapiditatea cu care se deplasa,au facut din Oltcit o masina foarte ravnita,mai ales de cei tineri.

 

Modelul Oltcit Special venea cu un motor ce a facut istorie in portofoliul Citroen.Cu o cilindree de numai 652 cmc -34 cp,patru timpi,si doi cilindrii opusi fiecare cu cate doua supape,asigura un consum de cca 5 litri de benzina pentru 100 de km rulati,lucru greu de egalat de concurentii directi din vremea respectiva.Motorul avea aprindere electronica integrala,calculator de aprindere cu doi senzori captori ce culegeau impulsurile de pe volanta.Astfel intretinerea aprinderii era zero,fara nici o piesa in miscare.Aprinderea electronica integrala asigura o pornire exemplara la orice temperatura negativa,indiferent cat era de scazuta,Din pacate Oltcit Special s-a produs doar in primii ani,ulterior renuntandu-se la model,din cauza cererii scazute si pretului ridicat(motorul si transmisia erau in totalitate din import).

Astazi Oltcit Special este cel mai rar model intalnit la pasionati si colectionari.

 

Modelul Oltcit Club a fost produs intre anii 1982-1986 si a fost succedat de Oltcit Club 11 R incepand cu anul 1986 pana in anul 1991,fiind identic ca aspect-dotari .

Au avut motoare identice(asamblate cu piese import si romanesti) cu o cilindree de  1129 cmc 57 cp,fiind cuplate la o cutie de viteze cu 4 rapoarte ce ducea masina la o viteza maxima de peste 150km/h(in versiunea CV romaneasca).

Cutiile de viteza au fost initial importate(pana in 1985) ulterior fiind fabricate in Romania .Dupa 1986 s-au montat aleatoriu (import-romanesti) in functie de stoc.Masinile au fost asamblate cu un conglomerat de piese provenite din importuri si piese fabricate in Romania.

 

 

   

In 1988 datorita politicii regimului comunist de a reduce importurile,au aparut doua modele noi: CLUB 11 RM si CLUB 11 RT

Identice ca forma au fost produse doar doi ani(1988 si 1989),cateva exemplare ramase pe stoc au fost vandute si in 1990.Particularitatile acestor doua modele le-au adus o faima negativa,deoarece inginerii vremii  au incercat sa adapteze sistemul de transmisie si o parte din cel de franare provenite de la Dacia.Incapacitatea industriei comuniste de a realiza planetarele cu articulatie R’ZEppa,i-au fortat pe responsabili sa modifice transmisia cu ce aveau la indemana.

Astfel s-au luat planetarele de Dacia,s-au conceput capete de planetara pentru a intra in butucii de oltcit,tripode dedicate pentru fixarea in cele 6 prezoane,copiate dupa planetarele de origine si s-a trecut la teste.Insa planetarele se rupeau la franare in zona rotii.Atunci solutia a fost simpla:S-au mutat franele la roata,pentru a nu mai solicita planetarele.S-au construit alte fuzete,alti butuci,s-au pus etrieri si discuri de frana de dacie si s-au montat planetarele.Numai ca ansamblul fata nu fusese proiectat pentru a suporta greutatea suplimentara de la roti.Planetara de dacie nu suporta unghiul mare de bracaj initial al oltcit-ului.Astfel s-au facut modificari peste modificari, care au diminuat performantele si fiabilitatea.In speta s-a diminuat unghiul de bracaj prin montarea la caseta de directie a unor saibe ce limitau virajul.Bratele inferioare fata au fost mult mai groase,intrucat cele concepute in proiect ,nu suportau greutatea suplimentara si se deformau.S-a montat o traversa intre lonjeroane,deoarece aparusera vibratii iar ruliul se accentuase, datorita ecartamentului marit pe fata.

Oltcit Club 11 RT se remarca inca o data negativ prin adaptarea tamburilor de frana de dacia pe puntea spate,pompa de frana fiind cea de Dacia 1310 cu dublu circuit,total ineficienta in configuratia gandita pentru Oltcit.Frana de mana la cele doua modele era pe spate.Oltcit Club 11 RT avea pe fata aceeasi parte mecanica ca si 11 RM.

Oltcit Club 11RM avea tot discuri frana pe spate ca 11R,romanii construind alti etrieri pentru a ingloba placutele franei de mana si a adapta cablurile de frana mana.

Ambele modele au fost echipate cu jante de dacie,exclusiv cu motoare de 1129 cmc si 4 trepte pentru mers inainte.Unele modele de RM-RT au avut cutii de viteza diferite,cu treapta a IV-a mai „lunga”.

Oltcit 11RL s-a construit in perioada 1991-1992,acelasi motor  de 1129cmc 57cp,4 trepte pentru mers inainte.

Oltcit Club11 RL la infatisare,a fost derivat din Citroen Axel(bari(bucliere) din plastic ,bandouri,capace roti dedicate,oglinzi reglabile vertical si orizontal ).

 

Oltena Club 11 RL si Oltena 11 E (Enterprise-autoutilitara)s-au construit in perioada 1993-1995

Cateva modele Oltena 11 E au sosit fara geamuri laterale spate si luneta,acestea fiind acoperite cu tabla

 

Oltcit-Oltena 12 TRS a fost cel mai ravnit model produs la Craiova.Datorita motorului mai puternic,cutiei in 5 trepte,aprinderii electronice,era cea mai performanta masina la vremea respectiva.

Ca si varianta pentru export Citroen Axel,masina avea motorul de 1299 cmc ce dezvolta 61,5 cp si o viteza maxima de peste 160km/h.

Varianta Club 12 TRS a fost produs intre anii 1992 si 1995.

 

Citroen Axel a fost initial Oltcit-ul pentru export .Pentru ca marca Oltcit nu avea nici o rezonanta pe pietele externe-vest europene,Citroen impreuna cu partea romana a decis ca masina ce pleaca la export sa fie denumita Citroen AXEL.Desi au fost produse in fabrica de la Craiova,masinile AXEL, aveau serie de caroserie cu acelasi indicativ ca cele produse in Franta-„VF..”

Ulterior cu preponderenta in tarile membre ale grupului CAER ( BulgariaPoloniaCehoslovaciaUngaria ) si in tarile americii latine(Brazilia,Columbia,Ecuador,Uruguay,Venezuela,etc…) si Canada,s-a exportat si marca OLTCIT.Astazi exemplare Oltcit/Axel se intalnesc chiar la vanzare in aceste tari si inca circula pe strazi.

Citroen Axel s-a produs intre anii 1986 si 1988 in urmatoarele  variante:

 

Citroen AXEL  si AXEL 11R-motor 1129 cmc,57,4 cp,cutie de viteza in 4 trepte

Citroen AXEL 12 TRS-motor 1299cmc,61,5 cp cutie viteza 5 trepte.

Citroen Axel 11  si 12TRS -autoutilitara Enterprise,doua locuri si cinci locuri.

 

Oltena Club 11 si 12 CS au fost autoutilitarele construite la Craiova intre 1993 si 1995.Cu o sarcina maxima de 800 kg puteau fi utilizate la diverse activitati.

S-au construit in doua variante 11 CS si 12 CS fiecare cu motorul si transmisia aferenta indicativului.

Au fost singurele care au sosit din fabrica cu proiectoare de ceata,instalatia electrica fiind modificata pentru acest aspect.

Prototipuri sau masini neomologate:

Oltcit Cabrio au fost construite in numar de trei sau patru bucati,dupa spusele celor ce au lucrat prin uzina.S-au construit exclusiv pentru uzul intern al uzinei,pentru plimbarea delegatiilor oficiale in interiorul fabricii.

Din surse neoficiale si din „sapaturi”, putem spune s-au construit intre 1984(dupa seria de motor al unui exemplar) si 1987.Din pacate nu a mai ramas decat un exemplar original.Mai exista cateva facute artizanal de atelierele private.

Oltcit Cabrio nu a fost omologat sau produs in serie niciodata.Pacat !

 

Oltina oltcit-ul cu 4 usi.Odata cu caderea comunismului,acest prototip,nu a mai fost produs.Totusi s-a facut prezentarea la TIB.Ar fi fost interesant de aflat impactul in piata al acestui model.

Oltena Club 12 CL.

O masina prototip,bazata pe platforma 12CS,dar cu o bena mai lunga.

Din pacate din pricina unei proiectari defectuoase a structurii spate,masina nu a putut fi omologata de RAR.Inginerii acelor vremuri,nu au mai reusit sa repare greselile de proiectare,iar intr-un final s-a renuntat la model.

 

Triciclul cu motor de Oltcit-TCS TRIKE.Putini stiu ca la Craiova un grup de ingineri inimosi au fabricat o motocicleta pe trei roti propulsata de motorul de oltcit.Aceasta s-a vandut cu preponderenta la export.La ora actuala este piesa de colectie,imposibil de gasit la vanzare.

 

Oltcit diesel.  Se pare ca a existat si un astfel de prototip.In filmul cu TCS Trike la minutul 9:20,apare un prototip Oltcit cu motor diesel montat transversal.Dupa imagini se pare ca este vorba de un motor de Renault 1600 cmc ,motor care ulterior a fost montat si pe unele exemplare Dacia 1304 .

Masina era modificata major la nivelul caroseriei,avand pe fata suspensie McPherson.

Oltcit-ul diesel de culoare verde,a circulat ceva timp prin Craiova avand numere de proba.Dupa spusele unor fosti angajati,se pare ca au existat mai multe exemplare.Din pacate nu este nici o informatie oficiala.

Poze si proiecte originale pentru jante si capace montate pe autoturismele Citroen Axel si Oltcit 

Putina istorie ilustrata, studii de design pentru jante Visa( VD) si pentru ce urma să devina Oltcit(TA), placuta de identificare a vehiculului agreata prin contractul semnat cu statul Român si cele trei denumiri propuse pentru produsul care urma sa iasa pe portile uzinei Oltcit!

 

Proiectul de mai jos a fost materializat,capacele erau optionale,evident foarte greu de gasit la vremea respectiva.

Proiectele pentru jantele montate pe Citroen Axel

Aici avem documentul oficial de agreare a placutei de indetificare.Primele modele produse in 1981 aveau placuta de identificare ca cea de mai jos,ulterior aceasta fiind modificata.

Masinile de raliu in cateva imagini,alaturi de pilotii consacrati.

Documentarul original despre fabrica Oltcit.